Pályaválasztási kiállítás


   November 8-án pályaválasztási kiállításra utaztunk a legyesbényei iskola 8. osztályosaival együtt. A kiállítás a miskolci Sportarénában volt. A legtöbbünk ugyan már tudta, hogy melyik középiskolában szeretne továbbtanulni, de sokunknak segített ez a kiállítás.

Miután megérkeztünk az arénába, leültünk és vártuk a tíz órát, mert akkor kezdődött a megnyitó. A megnyitó után közösen tettünk egy kört az emeleten, majd az osztály különvált. 2-3 fős csapatokban folytattuk a kiállítás megtekintését. Megbeszéltük, hogy fél tizenkettőkor találkozunk, hogy délben vissza tudjunk indulni a busszal. Én az egyik barátommal indultam el a sátrak kavalkádjában. Mi először fent néztünk szét, mert lent ezernyi gyerek kereste középiskoláját, egyetemét. Amikor a tömeg már lent eloszlott, akkor mentünk le megnézni az iskolák sátrait. Ott érdeklődhettünk az iskolák nyílt napjairól, a felvételi vizsgákról, s a vállalkozó kedvűek kísérletezhettek is. Valahol hegeszteni lehetett, de volt olyan hely, ahol a léghokit is kipróbálhattuk, s a legtöbb helyen egy kis szuvenírt is kaptunk. A Takata cégnél saját magunknak préselhettünk egy érmét.

Ezután elindultunk vissza és sajnálattal láttuk, hogy volt, aki csak egy pár helyet nézett meg. Szerintem ez egy feledhetetlen élmény volt és biztosan nagyon sok diáknak segített iskolát választani.

Bodnár Zoltán 8.o. tanuló

 

Pályaválasztás? Nehéz kérdés! Van jó döntés.

 

November a pályaválasztást segítő nyílt napok hónapja. Minden középiskola törekszik sokoldalúan bemutatni intézményét, hogy az általános iskolás diákok a lehető legteljesebb körű tájékoztatást kapják egyik legnehezebb, életüket is meghatározó döntésük meghozatalához. Nyílt napra látogathatnak el, ahol „testközelből” láthatják az intézményt és 1-1 órára beülhetnek, vagy/és az intézmény képviselői látogatják meg a végzős osztályt. Intézményünkben mindkettőre bőségesen akadt példa. Minden gyermek felkeresett a potenciálisan szóba jöhető középiskolákból 2-3-4-et. Több környékbeli középiskola osztályfőnöki órán, vagy szülői értekezleten mutatkozott be: Tokaji Mezőgazdasági Szakiskola, Tokaji Ferenc Szakgimnázium, Tokaji Kereskedelmi Szakközépiskola, Bocskai István Gimnázium, Szerencsi Szakközépiskola és Szakiskola, Árpád Vezér Gimnázium…

Minden továbbtanulással kapcsolatos döntés alapja a válaszkeresés a „Mi akarok lenni?” kérdésre. Ez egyszerűnek tűnhet, de amint egyre több szempont kerül elő, bonyolulttá válik a kérdés megválaszolása. A középiskolai pályaválasztás esetén először a tanulónak leginkább megfelelő iskolatípus kiválasztását kell megtennie. Továbbá azt, hogy az érdeklődésének, és a képességeinek is megfelelő intézmény felé nyisson, ami elvégzése valóban segíti őt céljai elérésében. Ahhoz, hogy jó döntés szülessen a szülők támogatása a legfontosabb. Az a jó, ha a diák elképzelése szinkronban van a szülői elvárásokkal, és mindkettő reális. Nagyon sokat segítene a jó döntések meghozatalában, ha sikerülne megfogalmazniuk a diákoknak: mivel akarok foglalkozni?, mi  akarok lenni?, mit akarok elérni?. A pedagógiai-pszichológia vélekedése szerint a célmeghatározás és az eléréséért befektetett akarat a siker titka. „A legtöbb ember elsősorban azért nem éri el a célját, mert nem dönti el, mit szeretne. Nem határozza meg a céljait kellő részletességgel.”

Pánikolni azonban nem kell, a gyermek képességeinek reális értékelése segít a számára megfelelő középfokú intézmény megtalálásában. A gyermeknek pedig egy feladata van: a képességeinek megfelelően önmagából a legtöbbet kihozni.