Német továbbképzés

„Megújító módszerek a német nyelvoktatásban”

A Nemzetiségi Pedagógiai Oktatási Központ továbbképzést szervezett október 10-én az alsó és felső tagozaton német nyelvet tanító pedagógusoknak, melynek a Rátkai Német Nemzetiségi Általános Iskola adott otthont. Az idegen nyelvet tanítók célja, hogy a diákok kedvet kapjanak a nyelvek tanulásához, élvezzék a nyelvórákon való részvételt, s hogy a nyelvtanulás hatékony legyen. Ehhez óriási segítséget nyújtott a két mesterpedagógus és szaktanácsadó által tartott 5 órás továbbképzés, melyre a szerencsi és más tankerületekből is érkeztek lelkes, megújulni vágyó pedagógusok. A „Megújító módszerek a német nyelvoktatásban” című képzésen összesen 16 fő általános iskolában tanító pedagógus vett részt.

A képzés első részében a LearningApps, vagyis az interaktív és multimédiás tankockák használatával ismerkedtünk, mely egy rendkívül sokoldalú eszköz a tanításhoz és az önálló gyakorláshoz egyaránt.

Az alkalmazás használatát a regisztrációtól kezdve a különböző feladattípusok tanórába való beépítésig lépésről lépésre közösen végig jártuk. Láthattuk, hogy az oldal használata egyszerű, kiválóan alkalmas egy-egy feladat szemléltetésére, de akár egy ismétlő, összefoglaló órán is eredményesen használható. A LearningApps felületen válogathatunk más felhasználók által létrehozott tankockák közül, saját ízlésünk szerint átalakíthatjuk a meglévő tankockát, illetve mi magunk is létrehozhatjuk a saját tankockánkat. A tankockákat interaktív táblán frontálisan, páros, illetve csoportmunkában vagy tableten önállóan is megoldhatják a diákok. Ha pedig otthoni gyakorlásra szánjuk a tankockát, meghívhatjuk a tanulóinkat  egy virtuális osztályba, ahol meg lehet velük osztani a feladatokat.

A gyerekek tanulási kedvének a felkeltése, a figyelem fenntartása a tanítási órán sokszor nem könnyű feladat a pedagógusok számára. A továbbképzés második részében számos olyan módszert, játékos gyakorlatot láthattunk, melyekkel javíthatjuk a tanulók órai aktivitását, fejleszthetjük kreativitásukat, memóriájukat, szókincsüket, idegen nyelvi kommunikációjukat. A gyerekeknek egy nyelvórán is szükségük lehet a mozgásra, különösen akkor, ha már előtte több tanítási órájuk vagy foglalkozásuk is volt azon a napon. Ilyenkor lehetnek nagyon hasznosak azok a mozgásos, vidám feladatok, dalok és mondókák, amiket mi is kipróbáltunk, és rögtön frissebbnek éreztük magunkat utána. Majd készítettünk színes névtáblát, hajtogattunk minikönyvet, játszottunk Stein, Papier, Schere és Blindekuh játékot, feladatokat oldottunk meg MiniLÜK kirakóval, és még egyéni módszertani beszélgetésekre is volt lehetőségünk a délután folyamán.

A képzésen az oktatók sok éves nyelvtanító munkájuk során szerzett tapasztalataiknak köszönhetően mindannyian gazdagíthattuk módszertani ötlettárunkat.