Diákcsere program - Krzyzanowice-Rátka

Szeptember 5-én 15 diák két pedagógusa kíséretében érkezett Rátkára a lengyelországi
testvértelepülésről, Krzyzanowice-ből. Az előző tanévben a pandémia miatt sajnos nem
tudtuk megszervezni a diákcserét, ezért még inkább vártuk most ezt a találkozót. Izgalomra
adott okot a német nyelv kommunikációban való használata, hisz még soha nem beszéltek a
gyerekek az iskolán kívül idegen nyelven, elbizonytalanította őket a „vajon meg fogjuk tudni
érteni a lengyelek német nyelvét” kérdése.
Hétfőn délután mindenki nagyon izgatott volt, amikor a vendégek a hosszú út után
leszálltak a buszról. A lengyel diákokat egy-egy magyar diák és családja fogadta a Közösségi
Ház előtt. Miután a program résztvevői köszöntötték egymást, mindenki hazaindult a fogadó
családjával.
A másnap délelőttöt az iskolában töltötték a gyerekek. Egy akadályversennyel kezdtük a
napot az iskola udvarán, majd először játékos feladatok segítségével igyekeztünk kicsit
megismerni egymást, azután pedig országismereti, településismereti feladatokat oldottak meg
a diákok. Végül szebbnél szebb kavicsokat festettek a gyerekek, amit hazavittek emlékül.
Az iskolából az Angyal borászatba indultunk, ahol megnézhettük a borkészítés folyamatát a
szőlő feldolgozásától a bor palackozásáig. A borászatból rövid sétát tettünk a Prunyi család
szőlőjébe, ahol mindenki kedvére csemegézhetett a finom szőlőből.
Délután megmutattuk a vendégeinknek a települést. Ebéd után a templomba látogattunk el,
ahol tisztelendő atya rövid bemutatót tartott, s a templomtoronyba is felmehettünk. A nap
utolsó közös programjaként a polgármesteri hivatalba mentünk, ahol Tirk Sándorné
polgármester asszony fogadott bennünket, beszélt a hivatalban folyó munkáról, végigjárhattuk
az épület helyiségeit, végül egy kis frissítővel és rágcsálnivalóval kínálta a csoportot.
Szerdán reggel ismét az iskolában találkoztunk, ahol rátkai mézest sütöttek a gyerekek,
valamint egy olyan Lapbook-ot készítettek, melybe Rátka előző nap megismert látnivalóihoz
gyűjtöttek képeket és információkat. A gyerekek saját anyanyelvükön kedves üzenetet írtak a
cserepartnerüknek, s az így elkészült kis füzetet a lengyel diákok kedves emlékként vitték
haza.
Ezután egy kézműves foglalkozás következett a Közösségi Házban, ahol Bodnár Adrienn
segítségével mindenki elkészíthette az iskolánkat ábrázoló saját hűtőmágnesét.
A kreatív délelőtt után buszra szálltunk, s először megnézhettük a hordókészítést Tállyán a
Kalina kádárságban, majd vártúrára mentünk a boldogkőváraljai várba. Végül egy mádi

lovasudvarba látogattunk el, ahol először bejártuk az istállót, majd Atlantiszon és Sarah-on
lovagolhattak a gyerekek.
Az eseménydús nap végén a Vágási látványpizzériában vacsoráztunk a tájház udvarán, aki
igazi olasz pizzákat készített nekünk.
Csütörtökön egész napos kirándulásra indultunk, melynek első állomása a tarcali Áldó
Krisztus szobor és a közelben található bányató volt. A szép napsütésben tett séta után
Nyíregyházára indultunk tovább a Vadasparkba. Az állatkerti ebéd után ámulattal néztük
végig a fókabemutatót. A fókashow után térképpel a kezünkben bejártuk az állatkertet, ahol
igyekeztünk minden állatfajhoz ellátogatni.
Kellemesen elfáradva egy közös búcsúvacsorára érkeztünk az óvodába, majd elkezdődött a
discoparty az iskolában, melyre az 7-8. osztályos diákok is meghívást kaptak. Az este
fantasztikus hangulatban telt, szívesen maradtunk volna még tovább.
Péntek reggel azonban elérkezett a búcsúzás ideje. Bízunk benne, hogy szép
élményekkel és emlékekkel gazdagodva tértek haza 5 nap után lengyel vendégeink. Diákjaink
már tervezgetik a lengyelországi utat, hiszen a tanév végére szeretettel várják őket
Krzyzanowice-ban. A várakozás bizonytalansága bizonyosságot nyert, kezdetben ugyan kicsit
nehezen, aztán napról napra egyre bátrabban beszélgettek és ismerték meg egymást a
„cserediákok”.
Köszönjük szépen a családoknak, hogy befogadtak és szeretettel vettek körül egy vagy két
diákot az otthonukban, és polgármester asszonynak valamint a képviselőtestületnek, hogy a
testvériskolai kapcsolat megvalósításához az anyagi hátteret biztosította.